De forsta dagarna i England.

Pa plats in the UK. Anlande till England och Stansted flygplats i fredags den 1 maj. Sa nu ar jag inte langre svensk pa heltid, numera ar jag aven halvengelsk.

Lordag 2 maj
Borjade dagen med att starta ett bankkonto med Barclays sa jag kan fa mina kommande loneinsattningar pa ett engelskt konto. Darefter tog vi taget mot London for att leta boende. Besokte svenska kyrkan for att kolla anslagstavlan dar andra svenskar satter upp annonser om boende och lediga rum. Ringde ett par, dock utan framgangar. Jag skrev ihop en liten notis om vad jag ar ute efter for typ av rum och i vilket omrade, som jag satte upp pa tavlan for att forhoppningsvis fa napp. Vi strosade runt ett tag, gick till turist informationen och fick lite tips som hur man soker boende. Kopte en tidning full av annonser som vi sedan laste pa taget tillbaks mot Flitwick, dar James och hans familj bor (och for tillfallet aven jag).

Pa kvallen akte vi till Milton Keynes for att ata middag pa en restaurang. Det finns en del, sa vi strosade runt en stund innan vi slutligen slog oss ner pa en fransk restaurang. Maten smakade bra, men notan ska vi inte tala om. Tur man har en gentleman till pojkvan.

Sondag 3 maj
Satte mig vid datorn direkt pa morgonen for att leta fler annonser angande boende. Latt att hitta annonser, men svarare att hitta de som ar okej. Manga ar redan upptagna, av dalig standard, alldeles for dyra eller i helt fel omrade. Man far passa sig for bedragare, det finns det gott om.

Akte in till London vid lunchtid for att ga pa tva visningar av rum och ater igen besoka svenska kyrkan for uppdatering av anslagstavlans annonser. Forst besokte jag mitt nya jobb och traffade Patricia som ar manager. Fick mina starttider for den forsta tiden. Kommer till att borja med jobba tisdagar 9-9, fredag och lordag 3-9. Dar i mellan satter de in mig pa tider nar det behovs, jag kommer dock tillsvidare alltid att jobba de sena skiften tisd, fred och lord. Hoppas verkligen att schemat forandras efter en tid, kanns tungt att alltid behova jobba helgkvallarna.

Rum nr1, Notting Hill
Valdigt litet rum utan fonster, precis att 1.20 sangen fick plats. For ovrigt var lagenheten ren och stadad med frascht kok och helt okej badrum. De andra som bodde dar var en italiensk kille, en spansk tjej och en engelsk tjej. Killen var jattetrevlig men den spanska tjejen verkade lite halvskum.

Rum nr2, Kilburne
Vilken mardrom! Mottes av en otack lukt av cigarettfimpar och smuts. Hela lagenheten var riktigt ofrasch med aska och fimpar overallt, pa golv och i soffan. Det lag gammal mat pa golven och de tva italienska killarna som redan bodde dar sag skyhoga ut. De tva rummen som skulle hyras ut var helt okej, men inte vill man bo pa ett stalle dar det stinker och ens tva flatmates bara pratar italienska med varandra och skiter i vilket. NEJ TACK!

Kanns anda bra att ha sett daliga rum sa att man lattare uppskatar de som ar okej. Har forstatt att jag aldrig kommer att hitta ett stalle som har liknande standard som min svenska lagenhet. Men ar man en Londoner sa far man sta ut! Forhoppningsvis kommer jag inte att spendera allt for mycket tid i rummet och lagenheten. Jag vill traffa manniskor och hitta pa saker da jag inte jobbar.

Kvallen blev kort, jag somnade srax innan 21 och sov gott till morgonen darpa. Ingen utekvall for oss som planerat.

Mandag 4 maj (Bank holiday, rod dag)
Spenderade formiddagen vid datorn for att leta rum. James gjorde god frukost och sedan akte vi till Milton Keynes for lite shopping och lunch med hans killkompisar Stuart och Connor. Jag kopte ett par svarta tygskor till jobbet och ett par vita sommarjeans.

Blev en lugn kvall och middag med familjen.

Tisdag 5 maj
Idag har jag varit i Bedford pa intervju med den engelska arbetsformedlingen (Jobcentre Plus) for att fa ett NI-nummer (National Insurance Number), vilket ar ett skatte och forsakringsnummer som alla maste ha for att fa arbeta i landet.

Efter intervjun akte jag tillbaka till James hus for att fortsatta mitt rumletande. Har suttit vid datorn nastan hela dagen. Till en borjan hade jag en lang lista med annonser att ringa, men sag morkt ut efter att ha fatt manga negativa svar. Har dock med  gott talamod fatt ihop 5 visningar av rum for imorgon da jag aterigen beger mig av mot London.

Ikvall blir det till att organisera morgondagen. Kalkylera tider och rita pa kartan sa att jag hittar ratt. Ska aven pa ungdomstraff i svenska kyrkan for att forhoppningsvis traffa andra lika vilsna som jag. Kanske nya vanner eller flatmates?



Kommentarer
Postat av: Malin Björk

Åh var försiktig och välj ett bra rum, vänta hellre lite längre än att ta något som är sådär. Du kommer säker hitta något som är toppen, men det är bra att du är lite kräsen.



Det ska bli kul att följa ditt liv som Londoner här. Lycka till gumman, du är bäst!

Puss

2009-05-06 @ 11:36:09
URL: http://maliiinbjork.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0