Stadsvandring genom London

Igår gjorde jag som sagt en riktig stadsvandring i London. Tog på mig promenadskorna och gav mig ut strax efter 11 tiden på förmiddagen. Promenerade ner in till city genom Primrose Hill (1) och Regents Park (2). Detta är samma väg som jag kommer att gå till jobbet, tar knappt 30 minuter i rask takt.  Parkerna är jättefina, där finns allt, stora gröna områden där folk spelar bollsporter eller leker med sina hundar, skog, välorganiserade rabatter och planteringar, båtuthyrning för en tur med trampbåt i den lilla sjön, cafeér och restaurang.


Primrose Hill
Regents ParkDuva
Regents Park


Jag fortsatte min tur längs Baker Street (3) för att ta mig mot Hyde Park. Vid hörnet av Hyde Park ligger Marble Arch (4) som är något i stil med triumfbågen.


Sherlock Holmes Museum
Baker Street

Marble Arch


Jag promenerad tvärs över Parken och längs med den lilla sjön. Hyde Park (5) är större än Regents Park, men jag föredrar ändå Regents Park. Tog mig för att titta på lite sevärdheter i parken, första var statyn av Peter Pan (6), därefter statyn för hälsa (7), stannade till bland alla svanar och andra fåglar för att titta ut över dammen och se Kensington Palace (8), ett av drottningens palats. Gick vidare i Parken mot Kung Alberts minnes monument (9), ett stort högt torn med gulddetaljer. I Hyde Park finns även en fontän till minne av Prinsessan Diana (10). Jag gick vidare för att ta mig en titt, men blev ganska besviken av vad jag såg, var var fontänen? Lite sipprande vatten i något som liknade en  vattenrutchbana.


Hyde Park
EkorreHyde Park
Hyde Park
Peter PanStatyn för hälsaKensington Palace
Albert Memorial
Albert memorialJag och AlbertAlbert memorial
Hyde Park
NyponrosorHumlanNyponrosor


Jag strosade vidare längs sjön för att ta mig ut ur parken och vidare mot Buckingham Palace. Precis i slutet av Hyde Park finns en rosenträdgård (11), jag blev glatt överraskad när jag möttes av fullt utslagna rosor i olika färger och storlekar med underbara dofter. Här finns också en staty av Akilles (12) och tunneln (13) in mot Hyde Park. 


Rosor
RosorVit rosRosenträdgården
Jag och rosorna
Orangea rosorStatyDe luktade jättegott!
Akilles
EkorreMot Hyde Park


Mitt i mellan Hyde Prak och Green Park finns Wellington Arch (14) och andra minnes monument för soldater. Promenerade genom Green Park fram till Buckinghamn Palace (15) och Queen Victoria Memorial (16), där jag satte mig ner för att äta min lunch. Det var fullt med turister och skolklasser runt om palatset, svårt att få en lugn stund för lunch.


Wellington Arch
Toppen av Wellington ArchKrigs monument
Green ParkGrindarna mellan Green Park och Buckinghamn PalaceMassa guld på grindarna
Queen Victoria Memorial
Jag och Buckingham Palace


Jag gav mig snart vidare mot Westminster Cathedral (17) och därefter Westminster Abbey (18). Westminster Abbey är en jättestor gammal kyrka, verkligen helt fantastisk! Härifrån ser man min favorit, Big Ben (19), det bästa i hela London. Big Ben är något speciellt, inte bara en stor vacker klocka. Jag promenerade över Westminster Bridge för att ta lite fina bilder av Big Ben och Houses of Parliament (20). Från bron får man enastående vyer längs Themsen och alla de fina byggnaderna längs med. Gick tillbaka på andra sidan av bron för att knäppa några foton av London Eye (21), det stora stora parishjulet varifrån man får en blick utöver hela London.


Westminster Cathedral
StatyWestminster AbbeyWestminster Abbey
Big Ben!
Jag och Big BenBig BenJag och Big Ben
Big Ben
London Eye
Houses of ParliamentVy över Themsen från Westminster BridgeJag framför Houses of Parliament och Big Ben
Jag på Westminster Bridge

Jag begav mig vidare längs Whitehall (22), där alla viktiga politiska engelska personer bor, för att ta mig in mot centrum. Stannade till vid Trafalgar Square och tittade på Nelsons Column (23) och fontänerna omkring National Portrait Gallery.

WhitehallWhitehallNational Portrait Gallery
Jag och lejonet på Trafalgar Square
Nelsons ColumnBrittisk flagga

Gick vidare upp mot Picadilly Circus (24) och därefter strax intill Leicester Square (25). För mig är Picadilly Circus verkligen inget speciellt, en fin staty och en väldigt busy plats full av trafik och massor av reklam. Från Leicester Square tog jag mig vidare till Covent Garden (26), en trevlig gammeldags inomhusmarknad med hantverksarbeten.

Picadilly CircusMama Mia
Ben & Jerrys!Covent Garden

Jag promenerade vidare upp mot och längs med Oxford Street (27), Londons främsta shoppinggata. Här finns galet stora butiker och gatorna är fulla av människor. Ingen bra plats att befinna sig på när benen är ömma och fötterna bara vill hem. Från Oxford Circus gick jag raka vägen upp längs Great Portland Street och Alabany Street för att bege mig hemåt efter en lång dag på mina stackars fötter. 

Oxford Street

Gjorde ett snabbt stopp i  Camden Town (28) där jag köpte en indisk takeaway på marknadsplatsen. Camden är ett tufft område med galna butiker och massa uteställen. Från Camden gick jag raskt vidare genom Chalk Farm för att tillslut komma hem till Belsize Park där jag numera bor. När jag kom hem visade klockan 8pm.... Många timmar i promenadskorna.

Camden TownCamden TownCamden Town

Känner mig nöjd med gårdagen, hann med att se det mesta av Londons sevärdheter. Idag känner jag dag av de där 9 timmarna i både ben och höfter. Börjar jobba klockan 3pm, så fram tills dess tänkte jag bara ta det lugnt då vädret inte verkar lovande.

Hoppas ni känner er nöjda med att ha deltagit i min sightseeing tur genom London!

Kommentarer
Postat av: alla i blomsterkiosken

hej martina. väldigt vad du har varit ute o gått. vi hoppas att du har det väldigt bra och att du ska trivas gott. många hälsningar från oss alla

2009-05-16 @ 09:44:56
Postat av: Studentfarsan

Här snackar vi bilder :) Så många har jag nog inte lagt upp totalt på min blogg :)

London är fint - men dyrt! Hoppas du har det bra! Trevlig helg!

2009-05-17 @ 01:51:36
URL: http://studentfarsan.blogg.se/
Postat av: Lina

Hej martina!!

Gud va fint du verkar att ha de:)

Du har ju sett hur mycket som helst redan :) vi hörs

2009-05-17 @ 18:15:46
Postat av: Vicke

Hej :) suttit o läst dina inlägg lite då o då om kvällarna, kul o se hur du har det :)ha det bra! Puss å Kram

2009-05-18 @ 23:13:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0