Den engelska arbetsfömedlingen

VILKET SKÄMT!

Idag besökte jag arbetsförmedlingen i Bedford i förhoppning om att få någon typ av hjälp i mitt jobbsökande. Jag frågade vad jag behöver göra, men de verkade inte precis intresserad av att hjälpa. I alla fall inte med att söka jobb. Jag fick ett litet papper med ett telefonnummer att ringa för en 45 minuter lång intervju, som därefter uppföljs av en personlig intervju som efter samtalet bokas in. Till vilken nytta? Jag kom dit för att fråga om hjälp att söka jobb, inte om hjälp för att söka bidrag. Varför är det första de börjar prata om bidrag? Är det inte meningen att de ska uppmuntra folk att söka jobb i första hand istället för bidrag? Okej, på den lilla lappen stod det även adressen till arbetsförmdelingens hemsida där man kan hitta de jobb som för tillfället erbjuds. Fast där har jag redan varit inte tusen gånger, minst en gång om dan, till ingen hjälp alls.

Jag kände mig dessutom som ett fån där inne. Alla runtomkring mig såg ut på ett och samma sätt. Jag vill inte nämna några detaljer, men större delen av folkmassan var från samma del av världen. Jag passade verkligen inte in bland dessa människor. För att inte nämna stanken! Kunde på lång väg känna lukten av något olagligt som hade rökts av mannen intill. På väggarna satt planscher om drogproblem.

Inte för att jag hade några större förhoppningar om detta ställe, men lite bättre engagemang och vilja kunde väl personalen ha, vilken besvikelse. Eftersom jag inte fick någon vidare hjälp så promenerade jag tillbaks till stationen för att ta tåget tillbaks till Flitwick...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0