Vilken skatt!

... I alla fall för oss inom blomsterbranschen.

Häromdagen när jag var ute och sprang på morgonen såg jag några bekanta små löv på marken. Det tog mig en stund innan jag fattade och tittade upp bland de bladlösa trädkronorna. På de tomma grenarna växte skatten, enorma klasar av denna exklusiva parasitväxt.

Så idag på eftermiddagen begav jag mig ut för att undersöka vad jag funnit. Jag tog med mig kameran ut på en promenad för att bevisa min skatt. Wow! Jag har aldrig sett något liknande förut! Inte trodde jag att denna växt var så vanlig.

Här ska ni få se lite bilder innan jag avslöjar hemligheten. Vad tror ni att det är?!






Mistlar! Ja, ni vet de där fånigt dyra små kvistarna man köper på julen och hänger i en dörröppning för att få en puss. Här växer de som galna på träden. Jag som tycket att den vi köpte in på Lindohfs var stor, men jämför man med dess bjässar så var den definitivt underlägsen. Kolla in bilderna!

Jag vet inte om det kanske bara är jag som aldrig har sett hur mistlarna växer. Jag är helt extas över vad jag har hittat! Tänk vad jag kunde tjäna pengar på att hugga ner och sälja dessa i juletid.

(Av intresse läste jag på Wikipedia att misteln är Västmanlands landskapsblomma och finns alltså även i Sverige. Här i England och mellersta Europa är den dock betydligt mer vanlig.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0