Knäckebröd

Nu har jag gett mig på att försöka baka egna knäckebröd. Jag har dock redan gjort mitt första misstag, så vi får väl se hur det slutar...

Resultatet blev tillslut mycket bra! Jag är jättenlöd och både mamma och pappa tyckte de var goda :) Vilken hit!



Har redan fått kommentarer och frågor om receptet, här kommer det:

50 gram jäst
3 dl mjölk
(1 msk honung)
2 dl youghurt (jag valde med honungssmak istället för att tillsätta)
6 dl grovt rågmjöl
2 tsk salt
6 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl

+ extra vetemjöl till utkavlingen
+ solrosfrön, linfrön och pumpakärnor om  man tycker om det

Smula jästen och rör ut tillsammans med lite av den ljumna mjölken. Blanda i de övriga torra ingredienserna och resten av mjölken. Häll i yoghurten och blanda ordentligt. Lättast är att använda en bakmaskin, då slipper man stå och knåda som en galning. Dela upp degen och rulla till ca 24 bollar. Låt jäsa övertäckt i 20 minuter. Kavla ut degbollarna till tunna kakor, använd gärna en kruskavel de sista tagen för att få fina mönster. Har man ingen kruskavel kan man sticka hål med en gaffel. Jag valde att pynta bröden med linfrö, solrosfrön och pumpakärnor. Man kan välja de frön man tycker mest om och kombinera hur man vill, eller inte använda några alls. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader tills man ser att kanterna har fått en lagom brun färg, ca 7 minuter. Tiden kan variera beroende på vilken ugn man har. Låt bröden svalna på galler utan bakduk. Förvara torrt och svalt.

LYCKA TILL!



Kommentarer
Postat av: maria

recept :)

2010-03-21 @ 18:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0